Voorbereiding Annapurna trekking Poonhill (3210)

18 maart 2019 - Pokhara, Nepal

Hi harde werkers in Nederland (monday), hier voorlopig (vermoed ik ivm zeer slechte Wi-Fi straks in de bergen) een update van mij. Dit keer vanuit Pokhara,

Pokara meer

waar we vanmiddag aan zijn gekomen. Ik was ook wel een beetje klaar met de bus moet ik eerlijk bekennen, al denk ik dat ik tijdens de tocht naar de bus terug verlang 😉.

Vanmiddag de laatste briefing gehad over de do and dont's tijdens de tocht en vooral voor ons belangrijk wat handig is om mee te nemen naar boven. Het schijnt daar nogal koud te zijn, al zijn de vooruitzichten beter. Ik heb toch nog maar een trekking broek bij gekocht die net wat dikker is. Thermo ondergoed, dikke trui, regenjas (hopelijk niet nodig maar vermoed van wel) nog een windjack, donsjack, handschoenen muts, tandenborstel alles is ingepakt. Mijn sherpa draagt voor mij alles wat ik verder nog nodig heb, slaapzak en schone kleding voor de tweede en opvolgende dagen, hij mag max 8 kg dragen.

Rugzakken

De rechter rugzak is voor de drager en de linker is van mij 😀😀😀... goed geregeld dusss. Grapjuhh.. het voelt heel gek dat hij dat doet, maar hij vindt dat echt fijn, het is zijn werk. Hij hoopt een beetje Engels van ons te leren, dat geeft hem in zijn toekomst meer mogelijkheden.  Maar voor nu vindt hij het fijn om onze spullen te dragen.

Hier in Pokhara kan je echt alle trekking spullen kopen(voor weinig geld, het is echt zonde om dit in Nederland te doen) mijn trekking broek kostte bv 1700rupies dat is nog geen €15.-  en ze hebben hier echt alles. Al zou ik je aanraden thuis alvast de schoenen te kopen om ze ook alvast goed in te lopen. (Nee Peggy, heen en terug naar de AH is echt te weinig 😂)Tip: trek je wandelschoenen tijdens de heenreis aan, mocht je koffer zoekraken tijdens de vlucht, dan heb je ze in ieder geval bij je. Ik was de enige eigenlijk die dat niet gedaan had, ik heb er niet zo over nagedacht. Je zag op Schiphol trouwens ook gelijk aan de schoenen wie er een trekking ging doen( er zaten meerdere groepen in het vliegtuig) Ik bleef daardoor nog redelijk anoniem. Wat ik toen ook wel fijn vond.

Oh ja, nog een tip, wacht niet met geld pinnen tot de bodem van de schatkist in zicht komt, het geldsysteem hier werkt echt anders dan in Nederland ... ik ben vanavond wel 15 ATM's afgeweest... no money, no cash, your bank is busy.... er zitten veel (in het centrum wel om de 30 meter) pinautomaten in Pokhara( ook in Kathmandu) maar vaak zijn ze al leeg, ze bevoorraden ze niet met veel geld, ik denk ivm ramkraak ofzo. Ik weet het niet, zal het morgen eens navragen.

Uiteindelijk bij de 16e ATM is het gelukt. Dat voelt toch wel fijn, tuurlijk helpt iedereen je wel en biedt men aan dat kun je lenen maar ik was erg blij dat het was gelukt. De trekking is incl, alleen het eten en drinken en fooien tijdens de tocht betalen we zelf, daar hebben we een gezamenlijke pot voor gemaakt en kan je lekker genieten en hoef je niet iedere keer de knip te trekken.

De laatste tip, koop in pokhara een veldfles (350 rupies, nog geen €3-) onderweg koop/krijg je gekookt water om drinken. Een dopper kan dat niet aan. En als je het koud hebt s'nachts kan je er ook nog een kruik van maken... sok erom en hoppsss

Nou ik ga er mee stoppen nu, ff douchen en dan slapen... morgen gaat het beginnen.

1. Hannie Steenberg:
    Prachtige verhalen Renate ,geniet ervan 👍
  2. Hanneke:
    Goede reis in de bergen toegewenst! Veel plezier!! 😘
  3. Angela:
    18 maart 2019
    Zet m op, meiss. Heel veel plezier daar.
    Pas goed op jezelf. 💪👍
  4. Miranda Postel:
    18 maart 2019
    Heel veel succes met de tocht en zet 'm op ✊ en veel plezier
  5. Laurens:
    18 maart 2019
    succes met de start morgen, gaat super worden !!
  6. Lidy Krone:
    Suc6 Renate,en op de paden blijven😀
  7. Esther:
    18 maart 2019
    Jeetje, wat n bijzondere onderneming! Echt super stoer! Ben erg trots op je. Succes, maar geniet vooral. Dikke knuffel 🤗
  8. Larette:
    19 maart 2019
    Het is net als in de film ik zie het zo voor me met al die dragers en klimmers. Wat een belevenis. Knap hoor 🤗
  9. Ingrid Wagelaar:
    19 maart 2019
    Wat gaaf dat je dat doet. Lijkt mij geweldig!! Heel veel succes en geniet ervan.