Zondag, rust, relax en reis (3R's)

17 maart 2019 - Bidur, Nepal

We zijn in alle vroegte, vanmorgen vertrokken met de bus richting Nuwakot. Gelukkig had ik al thuis fijne muziek gedownload zodat we via de speaker met de hele bus konden genieten van meditation music..  lekker zweverig met Nepalese fluit, echt iets voor de zondagochtend vonden we allen...behalve Ans 😂 zij kon het -volgens mij- niet zo waarderen, ze was er na een paar kilometer al klaar mee. (Hihi, Ans, ik weet dat je dit gaat lezen nog, omdat  je me vanmorgen mijn inlog hebt ontfutseld). En speciaal voor Esther, onze jongste reiziger, zoek ik de mantra van gisteren nog eens terug .. "Om Mani Padme Hum", klinkt het inmiddels uit de speaker. Het is tenslotte zondag en we willen onze dag in rust dag in relax modus beginnen, we hebben samen naar deze prachtige mantra geluisterd. Maar omdat het vandaag zondag is hoort ook een tempel bezoek er ook nog bij...

Swayambu Mahachaitya

Na ongeveer 3 kwartier komen we aan bij een tempel, genaamd Swayambu Mahachaitya (in de volksmond ook wel de apentempel genoemd).

Swayambu Mahachaitya

Bij deze tempel hoort een mooi verhaal. (Als je mijn verhaal te truttig of te lang vindt dan kan je door scrollen naar de volgende alinea). Ooit was hier een groot meer. Op een dag.. (tis net een sprookje ..)kwam er een grote Heilige naar het meer en gooide een paar zaadjes van de Lotus bloem in het meer. Duizend jaren later verscheen een gigantische lotus in het midden van dit meer. Het was een prachtige gezicht. In de jaren daarna kwamen vanuit de hele wereld Heiligen naar het meer om  de bloemenpracht te bekijken. Op een later moment(lees: vele jaren later) kwam er een zakenman die van het meer bewoonbaar land wilde maken. Hiervoor maakte hij een gat in een rots om het water daar af te laten. Op deze manier is de (huidige)vallei geboren.. de mooie grote lotus is (als je het verhaal nog steeds geloofd😉)nog steeds te zien dichtbij de pashupatinath.  Duizend jaar later kwam er in de vallei een koning te wonen. (Mooi sprookje hè?). Hij bedekte de lotus met een grote steen om te beschermen tegen de  nieuwsgierigheid van de mensen. Deze steen (geloofd men😉) is de eerste steen van deze mooie tempel. En of ze daarna gelukkig leefden? Ik weet het niet..de plek voelt wel zuiver en ik vind het fijn om hier te zijn.😀😀😀

Ook hier weer vele Nepalese gebedsvlaggetjes wierook en gebedswielen, kaarsjes en gorgelende mannen (!) en veel apen en honden.

Ahh leuk... honden..nu ik aan honden denk..mis ik mijn eigen hondje...Douwe 😍. Dit brengt me nu op het idee om ook een dag alleen over de Nepalese honden te schrijven (help me onthouden).

Swayambu Mahachaitya

De weg wordt vervolgd naar Nuwakot, nou ja, weg??? ....Het is een kuilen, hobbels en bobbels zandweg waar je honds beroerd van kunt worden. Uit voorzorg heb ik een reis tabletje ingenomen. Gelukkig ben ik niet misselijk geworden, maar dat had ook zomaar wél gekund. En zo zie je maar weer.. De beste zorg is uit  Voorzorg!!Hahahaa...

De reis duurde in totaal een uur of zes.

Road trip Kathmandu Nuwakot

Inmiddels zijn we aangekomen in Nuwakot een klein berg dorpje met een (schijnbaar)belangrijk paleis/tempel. We hebben nu al weer best veel tempels gezien hier en bij deze tempel krijgen we op het hart gedrukt dat deze tempel weer een zéér belangrijke tempel is, dat ik hier aan een beetje begin te twijfelen. Maar het moet gezegd, het was de moeite van de kuilen, hobbels en bobbels waard.

Lodge in NuwakotLodge in Nuwakot

In Nuwakot is veel te zien van de schade van de aardbeving (2015) ,veel huizen worden opnieuw weer opgebouwd, men krijgt ongeveer €3.000 van government om hier een nieuw huis te bouwen. Op het platteland kom je met dit bedrag een heel eind.

Het gemiddelde (modaal) salaris is €200 - €300 per maand.

Met de reisgenoten wordt de band hechter en gesprekken worden diepgaander. Echt een hele fijne groep om mee samen te zijn. Ja ook Ans, die ik vaak plaag maar zéker ook op waarde schat 😙.

Hier sluiten we de dag af met een mooie zonsondergang vanuit ons Nepalees (berg)hotel. Namasté

Nuwakot zonsondergang

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lidy Krone:
    Mooi Renate,gorgelende mannen🤔,lkkr genieten 😘
  2. Renate:
    17 maart 2019
    Hahahaaa, ja, ik geniet van boven tot onder en van voor tot achter. Tis zoooo fijn hier. Die gorgelende mannen neem ik wel op de koop toe. Maar het moet gezegd, Nepalese mannen doen dit zonder gêne en spuwen het gewoon op straat. Dikke klaksen en klodders. Ik wilde dit niet in het verhaal zo expliciet melden om niet te diep in dit detail te hoeven treden.. maar je vraagt het. 😂
  3. Miranda Postel:
  6. Lidy Krone:
    😂😎🤗😘
  7. George:
    18 maart 2019
    Mooie foto's en mooi beschreven!